Programació per Blocs del Marc de Fotos amb il·luminació led

Categorías:

En aquest post anem a abordar la programació per blocs de el Marc de Fotos amb il·luminació led, un dels nostres projectes més demandats.

Si no tens el programa per programar amb blocs, descarrega-te’l en aquest post .

Primer anirem construint el programa per blocs pas a pas, així veurem com d’intuitiu és aquest tipus de programació.

És per tant una manera perfecta per començar amb alumnes d’últim curs de primària o primers cursos de secundària amb la programació. Així com per a persones totalment inexpertes.

Un cop entès aquest, veurem el programa en codi i a l’IDE d’Arduino i llavors ens resultarà molt més senzill d’entendre, veurem que en el fons és el mateix, però escrit amb codi.

Per tant, el blocs són un pas intermedi que ajuda a entendre el codi.

Comencem:

Programació per blocs:

El primer és anar a Bloques (part esquerra de la pantalla) i variable per escollir el bloc que ens permet declarar i inicialitzar una variable:

A continuació seleccionem del bloc Matemàtiques el bloc que ens serveix per assignar un valor, en el nostre cas “zero”:

Tot seguit creem la variable “Pot” de potenciòmetre i li assignem (inicialitzem) el valor “zero”.

Per això simplement cal escriure el nom de la variable (en aquest cas “Pot”) en el requadre destinat a aquest fi.

La variable “Pot” serveix per guardar el valor de l’angle de gir del potenciòmetre.

De fet si anem al bloc de variable veiem en groc com ja automàticament es crea la variable Pot.

Després dupliquem directament amb botó dret i Copia com es veu a la pantalla.

Així ens creem una altra variable per controlar la brillantor dels leds:

Continuem assignant-li a la variable “Pot” el valor que estem llegint al pin analògic A1:

Val a dir que al Pin A1 és on tenim connectat el connector central del potenciòmetre.

Si tens dubtes de com està muntat el circuit del projecte, ves a Descàrregues > Marc de fotos amb il·luminació led per descarregar-te el manual del projecte i podràs seguir millor aquest post

Seleccionem el pin d’entrada analògic que vulguem, en el nostre cas l’A1:

Ara anem a assignar el valor que llegim del potenciòmetre al nivell de llum que donarà el led.

El potenciòmetre com hem vist es llegeix amb una entrada analògica (A1) i aquestes tenen valors que van de 0 a 1023.

El led però es connecta a una sortida digital PWM. Al manual d’aquest projecte s’explica en detall el que és un pin PWM i per què s’utilitza en aquest cas.

El fet és que les sortides digitals PWM comprenen valors entre 0 i 255.

Per tant per assignar aquestes entrades (0 – 1023) a aquestes sortides (0 – 255), hem de relacionar o “mapejar” aquests dos intervals. Això es fa amb el bloc Mapa que justament assigna un número des del primer interval al segon interval i torna el valor després de l’assignació.

Justament volem que “mapegi” la variable “Pot”:

I a continuació l’assignem a la variable “Brillantor” que és la que després donarà el valor de més o menys brillantor al led.

A continuació en aquesta última part del programa haurem d'”escriure” o assignar el pin de sortida analògic on connectem cadascun dels leds:

El primer el connectem al pin número 9:

I li diem que sobre a el pin número 9 li assigni el valor de la variable “Brillo”

Com recordeu en la variable “Brillo” tenim el valor mapejat de la lectura del pin analògic A1 on hem connectat el potenciòmetre.

A continuació copiem aquest últim bloc pels tres díodes que formen el Marc de fotos amb il·luminació led i assignem el seu pin de sortida corresponent:

programación por bloques Arduino Mixly

Així ja tenim el programa acabat:

Com t’hauràs adonat a la part dreta de la pantalla hem obert el visor o consola de codi. Pots anar revisant com a mesura que hem anat construint el programa, automàticament s’ha anat escrivint el codi equivalent.

Realment es veu que és el mateix, simplement el llenguatge per blocs és molt més intuïtiu, pràcticament no cal saber res per anar muntant el programa.

De l’altra manera, amb codi, cal haver estudiat un mínim cadascun dels comandaments o ordres.

Encara que al nostre parer el llenguatge amb codi a aquest nivell tampoc és tan complicat (més si se sap un mínim d’anglès) i convé anar assimilant-lo per quan vulguem realitzar programes més complicats on els bloc no arriben i fins i tot per al dia en què vulguem programar més enllà d’Arduino.

Finalment us deixem el programa en IDE d’Arduino perquè vegeu que acaba sent el mateix programa que ha generat Mixly en codi.

Tant és així que moltes vegades, si el llenguatge per blocs dóna algun tipus de problema, és comú copiar i enganxar el codi generat per Mixly en l’IDE d’Arduino directament.

Programa en IDE Arduino:

Si t’ha agradat aquest post, en la nostra pàgina trobareu el projecte del “Marc de fotos amb il·luminació led”; amb el qual podràs ampliar els teus coneixements sobre l’ús i muntatge de leds i potenciòmetres amb Arduino. ¡Fes una ullada!

Important! OFERIM GRANS DESCOMPTES PER A CENTRES EDUCATIUS! SI ETS UN CENTRE EDUCATIU DEMANA PRESSUPOST PERSONALITZAT AQUÍ

[product_page id=”22″]

Comparteix amb els teus companys i amics:)

Salutacions de l’equip de InputMakers i Segueix sempre aprenent!

Twitter
Facebook
WhatsApp

Feu un comentari